Aan de bak als vrijwilliger - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjolein Berg - WaarBenJij.nu Aan de bak als vrijwilliger - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjolein Berg - WaarBenJij.nu

Aan de bak als vrijwilliger

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

01 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vorige week zondag gingen we met ongeveer de hele groep op wijntour. Ondanks dat ik geen wijn/alcohol drinker ben, heb ik het heel leuk gehad.
We hebben getourd door de prachtige wijnlanden van Stellenbosch. Het is een van de dingen die echt bij Zuid Afrika hoort. We hebben vijf boerderijen bezocht, waar in totaal ongeveer 30 wijnen geproefd konden worden. Bij de eerste boerderij, Fairview, konden we naast wijn ook 5 verschillende kazen proeven. Ik kreeg alcoholvrije wijn, een soort cider met wijnsmaak.
De tweede wijnboerderij was Muratie, een boerderij met een prachtige tuin waar we mochten proeven. Hier dronk ik mijn water en praatte met mijn Duitse buurman over hoe vies wijn eigenlijk is.
Bij de derde boerderij, Middelvlei, hebben we geluncht van de braai. Dat is het Zuid Afrikaanse woord voor barbecue. Ze hadden hier ook dieren.
Als vierde was Lovane aan de beurt. Helemaal mijn plek, want daar konden we ook speciale chocolade proeven. We hebben dropchocolade, chilichocolade en gezoute chocolade geproefd. Jammer dat alleen de eerste maar lekker was, had me al de hele dag verheugd op dit onderdeel.
Als laatste kwamen wij bij Vergenoegd, een super mooi landgoed waarbij we binnen aan een soort stamtafel hebben gezeten. De kamer deed wat Hollands en ouderwets aan. Hier kregen we ook eten om te proeven, waaronder Biltong, 95% pure chocolade en gedroogde antilope worst.

Maandag begon de eerste volle week van het vrijwilligerswerk. We hebben zo veel gedaan met de kinderen dat ik bijna niet weet wat ik vertellen moet.
Maandag was ik captain bij het Fikelela. Dat houdt in dat ik er voor moet zorgen dat alles in de box zit wat we mee moeten nemen naar het project en dat ik zorg dat alles gebeurt wat op de planning staat. Die middag bij GAPA zumbales gegeven met Eline. Was heel leuk om te doen, maar nog een beetje onwennig voor zo veel kinderen.
Woensdag vierden wij de verjaardag van Miriam, een van de coördinatoren van African Impact. Het was een avond met allemaal leuke spelletjes die je in teams moest uitvoeren. Ons team won bijna elk spel en we hebben dan ook gewonnen op het einde. Het was een hele gezellige avond.
Donderdag was er een nieuw meisje bij Fikelela van een jaar of 6. Het was leuk dat dit meisje goed Engels sprak en je dus voor het eerst een redelijk gesprek kon voeren met een kind hier. Deze dag was het ook extreem heet. In de zon was het wel meer dan 40 graden. Vooral bij GAPA, waar maar heel weinig schaduw is, was dit amper uit te houden met meer dan 200 kinderen.
Vrijdag was er weer een nieuw meisje bij Fikelela. Ze was erg verlegen en vond het allemaal te spannend. Dan mis je dat je haar taal niet spreekt om haar gerust te stellen. In de middag hebben we een nieuwe planning gemaakt voor komende week.

Dit weekend naar de Green market square geweest, een echte Afrikaanse markt. Hier een masker en een magneet gekocht.
En vandaag zijn we naar Camps Bay geweest om uit te rusten en bij te kleuren (rood).

Morgen komen er 8 nieuwe vrijwilligers aan. En dan zijn we met 22 mensen in het huis. Volle bak!

Ik vind het leuk om te weten wie mijn blog allemaal leest, dus vind het leuk als je een reactie achterlaat ;)

  • 01 Februari 2015 - 21:03

    Papz:

    Hartstikke goed om te lezen, dat het zo goed gaat daar. Natuurlijk wennen aan de cultuur en het klimaat, maar dat gaat vanzelf wel beter. Je zult zien dat de weken nu om zullen vliegen.
    Ga lekker door en geniet vooral van alle ervaringen.

  • 01 Februari 2015 - 22:06

    Sanne:

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt! Ik kan me goed voorstellen dat het te veel is om allemaal op te schrijven. Heel veel plezier nog en geniet ervan!

  • 01 Februari 2015 - 22:58

    GEESJE:

    leuk hoor wat je allemaal beleefd , je leert zo van alles en ziet van alles, zolang het allemaal maar gezellig is kun je er straks met veel plezier op terug kijken , en misschien doe je het dan nog wel een keer.

  • 02 Februari 2015 - 09:29

    Lotte Van Essen:

    Super tof om te lezen dat je al die dingen doet die ik ook heb gedaan of gezien!!
    Geniet er volop van, want het is zo voorbij!!
    Liefs

  • 02 Februari 2015 - 11:00

    Marianne Kalter:

    Heel leuk om te lezen dat je het fijn hebt met de kinderen en in Afrika!

  • 02 Februari 2015 - 12:26

    Maartje:

    Leuk om te lezen dat je het daar naar je zin hebt en wat je allemaal doet haha! Heel veel plezier daar nog! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 185834

Voorgaande reizen:

11 Januari 2015 - 09 Maart 2015

Kaapstad Special

Landen bezocht: