Nieuwe vrijwilligers en eerste afscheid - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjolein Berg - WaarBenJij.nu Nieuwe vrijwilligers en eerste afscheid - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjolein Berg - WaarBenJij.nu

Nieuwe vrijwilligers en eerste afscheid

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

08 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag zijn 8 nieuwe vrijwilligers aangekomen, waaronder de Nederlandse Sandra uit Volendam waar we voor vertrek al mailcontact mee hadden gehad. Ik heb die middag een korte rondleiding gegeven aan een aantal nieuwe vrijwilligers door de wijk. Alle bedden in mijn slaapkamer zijn nu bezet. Ik slaap met 3 meiden van 18 uit Ierland, Amerika en Duitsland. Het is echt super druk in huis nu en daar heb ik soms wel eens even moeite mee. 

Dinsdag was de laatste dag dat we met ons oude groepje vrijwilligers op het project waren. Het ws een heerlijk rustige dag met weinig kinderen. De oudere kinderen zijn sinds maandag naar school, dus die zien we niet meer bij het project. De reden dat deze kinderen pas in februari beginnen op school is dat dit de eerste volle maand is dat de kinderen naar school gaan na de zomervakantie. Alleen de kinderen tussen de 0 en 3 jaar zijn nu nog op het project, ongeveer 10 kinderen. Omdat het nu zo'n klein groepje is kunnen we de jongere kinderen veel mer aandacht geven en helpen met leren lopen en dat soort dingen. Heel anders dan de weken ervoor, maar wel heel leuk. In de middag heb ik de nieuwe vrijwilligers de Fikelela informatie map uitgelegd en het plan voor de volgende dag verteld. 

Woensdag zijn de nieuwe vrijwilligers voor het eerst mee geweest naar het project. In totaal zijn we met 9 vrijwilligers deze week bij Fikelela. Dat betekent dat we echt één op één  begeleiding kunnen geven aan de kinderen. We zijn gestart met het observeren van een aantal kinderen om te zien waar ze staan in hun ontwikkeling. Je doet deze observaties op 5 verschillende gebieden: sociale ontwikkeling, zelfhulp, fijne motoriek, grove motoriek en taal. Vanaf volgende week heeft iedereen zijn eigen specialiteit en werkt met het kind aan de ontwikkeling van een bepaald gebied. Ik zal me richten op de zelfhulp, wat inhoud dat ik bijvoorbeeld kijk of een kind in staat is zelf te eten met een lepel of zichzelf kan aankleden. 

Woensdag tussen de middag zaten we met onze bus vast in het zand op de parkeerplaats. Een hele groep bouwvakkers kwamen helpen en uiteindelijk lukte het de bus uit het zand te bevrijden. 

Donderdag waren er weer weinig kinderen  op het project. Ik heb deze week veel met een jongetje gewerkt dat ik hielp met lopen en staan. Het is leuk om te zien welke stappen dit jongentje al heeft gezet in zijn ontwikkeling in een week tijd. Hij is veel actiever dan voorheen, vindt het leuk om te lopen en te 'dansen', zet zijn voeten veel rechter neer tijdens het lopen en hij zoekt me telkens op. 

Tijdens de lunch hebben een aantal mensen schapenkop gegeten, wat ook wel een smiley genoemd wordt. Het was een doormidden gezaagde kop met oog en tong. Terwijl ik mijn sandwich op at, heb ik bekeken hoe ze met een zakmes de kop ontleedde. Het meest vieze was toen ze het oog op gingen eten, waarvoor ze de pupil moesten verwijderen. Deze werd er zo uitgedrukt. Later vond ik de pupil op de grond, bah!
's Avonds uiteten geweest naar een Mexicaans restaurant om afscheid te nemen van de Amerikaanse Karen. 

Vrijdag was het project een beetje saai. Er waren maar iets van 5 kinderen, waardoor niet iedereen wat te doen had.  Tegen het einde van de morgen lagen alle kinderen in bed en had niemand meer wat te doen. 's Avonds een lekker grote rundrworst van de braai gegeten, de Afrikaanse barbecue. 

Zaterdag zijn we eerst naar Longstreet geweest om te lunchen. Dat is dé uitgaansstraat van Kaapstad. Daarna hebben we nog even langs de gekleurde huisjes van Bo Kaap gelopen. Vervolgens zijn we naar de Company's Garden geweest waar we lekker hebben gerelaxed op een kleedje. Het is een soort park waar veel mensen komen voor ontspanning. Er zijn heel veel eekhoorntjes, super schattig. Ik probeerde er een te voeren, maar helaas lustte hij geen brood. 's Avonds naar het V&A Waterfront geweest om een hapje te eten en te shoppen.

Vandaag naar Kirstenbosch Summer Sunset Concert geweest waar Freshly Ground optrad. Het was echt heel leuk om daar te zijn. Het was in een super mooie omgeving naast de Tafelberg in de botanische tuin. Het is een leuke band met vrolijke liedjes. Aan het einde een cd gekocht en deze laten signeren.

Bedankt voor de reacties op het vorige blog. Altijd leuk om wat van de thuisblijvers te horen. Vooral blijven doen! ;)
Sorry dat er geen foto's meer op Facebook of het blog verschijnen. De wifi verbinding werkt te traag met zo veel mensen in huis dus foto's uploaden hier werkt niet helaas.

  • 08 Februari 2015 - 20:16

    Geesje:

    Leuk weer wat te horen nu heer in Kampen gebeurd niet zo veel de sneeuw is weer weg, dus daar kan ik niet over klagen ,maar geniet jij maar van een lekker zonnetje hoor, je wordt nog bruin joh, nu veel plezier en tot de volgende keer

  • 08 Februari 2015 - 20:42

    Je Zus:

    Gaaf hoor al die verhalen! Lekker van genieten! Hier gaat alles goed! Stoere meid helemaal in Zuid-Afrika :) kussss

  • 08 Februari 2015 - 23:19

    Jose:

    Meissie ik ben rete trots op je

  • 09 Februari 2015 - 11:59

    Papz :

    Geweldig om te lezen dat je je draai al aardig gevonden hebt. Afgezien van de vele vrijwilligers in het huis, voel je je al aardig thuis daar. Veel plezier de komende tijd

  • 09 Februari 2015 - 12:50

    Joke Stijf :

    Leuk de verhalen marjolein geniet er nog maar even van

  • 09 Februari 2015 - 16:14

    Ria:

    Leuk om te lezen wat je al zo al doet. Wel fijn dat jullie met zoveel zijn en voor je talen ook mooi!!

  • 09 Februari 2015 - 19:30

    Marianne:

    echt te gek om te lezen wat je daar doet en hoe het je bevalt ik zie de "plaatjes" zo voor me. Ook zonder foto's.

  • 09 Februari 2015 - 21:08

    Gerry Broeders.:

    wat leuk marjolein omdat allemaal zo te lezen,een hele ervaring wat je mee maakt.
    heel veel geluk en veel succes verder xxxxxxxxx

  • 09 Februari 2015 - 22:26

    Barry Veenstra:

    Wat moedig van je om zo ver van huis te gaan. Maar wel een hele fijne ervaring, dat vergeet je nooit meer. Leuk om te lezen, heel veel plezier en succes verder.

  • 10 Februari 2015 - 10:48

    Lotte Van Essen:

    OOohh Freshly Ground!!! Jaloers haha.
    Ik heb daar ook een cd van ze gekocht, maar ze helaas niet live gezien.
    Een tip om misschien wel foto's te kunnen uploaden; een internetcafé.
    Super goedkoop en denk ik beter internet!(A)

    Geniet er nog van daar!
    En knuffel die lieve Fikelela kindjes maar extra ook namens mij!:)

    Liefs

  • 11 Februari 2015 - 00:14

    Peter:

    Super om te horen dat je het leuk hep.
    En als ik zit zo lees doet het ergens ook wel zeer.........
    Als ik hoor hoeveel begeleiders er zijn ten opzichte van de kinderen daar kunnen ze in Nederland nog iets van leren.

    Misschien een nieuw project voor wanneer je terug en in Nederland.
    Maar nu eerst lekker genieten daar ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 185807

Voorgaande reizen:

11 Januari 2015 - 09 Maart 2015

Kaapstad Special

Landen bezocht: