Eerste week vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjolein Berg - WaarBenJij.nu Eerste week vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjolein Berg - WaarBenJij.nu

Eerste week vrijwilligerswerk

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

24 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag zijn we verhuisd van onze lodge naar het vrijwilligershuis (the lion house) in Observatory, Kaapstad. We zijn hier nu met veertien vrijwilligers in het huis en twee leiders van de organisatie. Ik slaap op een kamer met een Duits meisje. De eerste dag hebben we kennis gemaakt met de anderen, waaronder de Nederlandse Sue-Lynn uit Zeeland. En we hebben even kort de buurt rondom het huis verkent. De rest van de middag hebben we heel veel informatie gekregen over de verschillende projecten, net als op dinsdag.
Dinsdag zijn we ook naar de township geweest waar onze projecten plaatsvinden, in Khayelitsha. Daar hebben we ook een korte taalles Xhosa gehad, de taal die veel wordt gesproken bij de projecten. Het is een taal met clicks, wat betekent dat je soms met je tong verschillende klikgeluiden moet maken tijdens het praten.
Woensdag zijn we voor het eerst naar de projecten geweest. Ik ga iedere morgen naar Fikelela, een weeshuis voor hele jonge kinderen. We beginnen met het voeden van de kinderen, daarna gaan we met ze zingen. Na het zingen is het tijd voor spelen in kleine groepjes, en een grote activiteit. Soms is er tijd voor twee grotere activiteiten die een bepaald ontwikkelingsdoel voor het kind moeten hebben, zoals de ontwikkeling van de taal of fijne motoriek. Aan het einde lezen we een verhaaltje voor.
Het is er heel erg leuk, vooral met de hele kleine kindjes en baby's. Maar ook lastig, omdat sommige kinderen je proberen te claimen. Ik doe dit project samen met Eline, Sue-Lynn, de Amerikaanse Hannah en de Zweedse Jacob.
's Middags gaan we naar een ander project, GAPA (Grandmothers against Proverty & AIDS). Bij dit project zijn meer dan 100 kinderen in verschillende leeftijden. Dit is een soort naschoolse opvang om kinderen van de straat te houden. We organiseren hier iedere middag verschillende activiteiten. Er hangt een hele leuke sfeer en de kinderen genieten van alle activiteiten. We zijn hier iedere middag met een grote groep vrijwilligers om te helpen.
We zijn op vrijdagmiddag vrij en moeten dan alle activiteiten voor de komende week plannen.

Donderdagavond zijn we met een van de leiders mee geweest naar Zumba. De komende maand zal ik in ieder geval samen met Eline en Sue-Lynn twee keer in de week naar Zumba gaan, net als thuis.

Gisteren vierde ik hier mijn 22ste verjaardag. Ik had slingers mee die zijn opgehangen, er is voor me gezongen, ik heb een kaarsje uitgeblazen, we hebben cupcakes gegeten en 's avonds zijn we uiteten geweest bij The African Café. Dat is een typisch Afrikaans restaurant waar je alle gerechten kan proeven, er wordt gezongen door een groep Afrikanen en er kwam een vrouw langs die Afrikaanse schilderingen op je gezicht kwam schminken. Een super leuke ervaring!

Vandaag naar de Old Biscuit Mill market geweest. Het was niet een typisch Afrikaanse markt, dus dat wil ik nog wel een keertje doen. Na de markt nog even kort geshopt bij Waterfront en daarna naar het strand geweest bij Camps Bay. Morgen gaan we met bijna de hele groep op wijntour door de wijnlanden rondom Kaapstad. Ik hou helemaal niet van wijn, maar ga mee voor de omgeving en de gezelligheid.

  • 24 Januari 2015 - 22:04

    Anneke :

    Meid, Wt leuk om dit te lezen. Leuke ervaring zo je verjaardag daar te vieren. En fijn dat je er voor de kinderen kunt zijn. Geef ze extra zonnestralen die jou aanwezigheid.

    Kus van ons

  • 25 Januari 2015 - 11:37

    Lotte Van Essen:

    Waaauw, ik word gewoon emotioneel als ik je verslag lees!
    Wat ben ik stiekem heel erg jaloers als ik lees dat je precies dezelfde projecten doet als ik
    en dus nu met 'mijn' lieve kindjes aan het knuffelen bent! ;)
    Geniet er van want de tijd vliegt zo voorbij!!!!!!
    En geef de kindjes heeel veel liefde, ook van mij!

    Zijn Precious en Mayvuyo nog steeds bij Fikelela?????
    En Emihle, INdiphilé en Ziné bij GAPA?
    Oh die schatjes mis ik zo hahah!

    Doe Michelle op van African Impact maar de groetjes van mij!
    Ik weet niet of ze nog weet wie ik ben, maar dat is zo'n leuk mens,
    ik zag haar op de foto!
    Ga genieten van alles wat je ziet, voelt, proeft en meemaakt!!

    Liefs Lotte
    Ambassadeur Activity International

  • 25 Januari 2015 - 22:43

    Geesje Last:

    Hee hallo Marjolein je hebt het erg naar je zin hè, fijn dat je zo geniet van alles, wij hebben hier wel 1 dag sneeuw gehad , niet langer hoor, maar wel even leuk.
    En je verjaardag was ook gezellig met al die meiden die daar ook zijn , ik zie dat aan de foto`s die voorbij komen.
    nu veel plezier daar met je werk.
    groetjes Gè

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 185813

Voorgaande reizen:

11 Januari 2015 - 09 Maart 2015

Kaapstad Special

Landen bezocht: